دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

گروه ورزشی: همه اتفاق‌ها به فاصله 24 ساعت رخ داد.

 بعد از آنکه کمیته فنی فدراسیون وزنه‌برداری در نشست ویژه خود عملکرد وزنه‌برداران و مربیان تیم ملی در یک سال گذشته را مورد بررسی قرار داد، حسین رضازاده و دیگر مربیان این تیم را با محرومیتی مادام‌العمر روبه‌رو کرد بلافاصله بعد از آن با واکنش مقامات بالای ورزش، این رای تغییر کرد. با حکم علی سعیدلو، رئیس سازمان تربیت‌بدنی، رضازاده به عنوان سرپرست جدید فدراسیون وزنه‌برداری ایران انتخاب شد تا ظرف 6 ماه آینده مسیر برگزاری مجمع انتخاباتی این فدراسیون را هموار کرده و طبق روال معمول در بسیاری از فدراسیون‌های ورزشی، در نهایت نیز ریاست 4 ساله آن به خودش برسد. با صدور این حکم، ریاست بهرام افشارزاده در وزنه‌برداری کشورمان به پایان رسید و حالا باید رضازاده این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرد.

در دوره ریاست افشارزاده، هماهنگی خوبی میان وی و رضازاده وجود داشت و در حقیقت قهرمان سابق سنگین‌وزن‌های جهان بسیاری از برنامه‌های خود را با هماهنگی افشارزاده انجام می‌داد و شاید اوج بسیاری از تحولات وزنه‌برداری ایران در 3 سال گذشته مسئله کناره‌گیری رضازاده از بازی‌های المپیک بود که افشارزاده در آن مقطع حساس این جریان را به خوبی اداره کرد و آن را به نحو مطلوبی به پایان رساند.در حال حاضر مهم‌ترین مسئله حضور رضازاده در راس وزنه‌برداری ایران است.  رضازاده اگرچه امتیاز حمایت‌های همه‌جانبه از سوی مسئولان کشور را دارد، اما در خانواده وزنه‌برداری از چنین حمایتی برخوردار نیست.

در حادثه دوپینگی‌شدن چند وزنه‌بردار تیم ملی، بسیاری رضازاده را مقصر اصلی قلمداد کرده و از وی خواستار توضیح‌های شفاف‌تری شده بودند. در کنار آن، گروهی از پیشکسوتان این رشته نیز در اظهارات گوناگون خود می‌گویند رضازاده اگرچه سمبل افتخارات وزنه‌برداری ایران است، اما توانایی مدیریت در فدراسیون را ندارد و ممکن است نتواند مسئولیت‌های سنگین این فدراسیون را انجام دهد.

حمید سجادی، رئیس مرکز توسعه ورزش قهرمانی در مصاحبه‌ای گفته فدراسیون وزنه‌برداری ایران در یک سال گذشته از نظر مدیریتی وضعیت مبهم و نامشخصی داشته و نتوانسته در جهت اهداف و انتظارات سازمان حرکت کند. حال سئوال اینجاست چگونه همان افرادی که از یک سال پیش تاکنون مسئولیت مستقیم تمامی برنامه‌ها و کارهای وزنه‌برداری را زیرنظر داشته‌اند، با ادامه حضورشان در تشکیلات اجرایی آن می‌توانند از این به بعد آن را به خوبی اداره کنند؟ ظاهرا قرار است کسانی در دوره سرپرستی جدید این فدراسیون با رضازاده همکاری و برنامه‌های موردنظر او را اجرا کنند که خود زمانی از مدیران فدراسیونی بوده‌اند که رضازاده به عنوان یک ورزشکار در خدمت آنها بوده است. سجادی می‌گوید: «ما باید به فکر آبرو و جایگاه از دست رفته وزنه‌برداری ایران در جهان باشیم.»

آیا با انتخاب رضازاده و تنها به دلیل آنکه او چهره شناخته‌شده‌ای در دنیای وزنه‌برداری است، مشکلات موجود این رشته به پایان می‌رسد؟ واقعیت این است که قهرمان سابق جهان مدتی است که به صورت جدی علاقه‌مند به حضور در پست ریاست وزنه‌برداری بوده است و حالا هم تشخیص داده شده که او این سمت را برعهده داشته باشد. اما در شرایطی که همچنان انتظار از وزنه‌برداری به عنوان یکی از ورزش‌های مدال‌آور در کشور بسیار بالاست، این پرسش باقی می‌ماند که آیا همانند دیگر قهرمانان بزرگ رشته‌های مختلف ورزشی، این بار چهره قهرمان بزرگ دیگری از خانواده ورزش تخریب و مخدوش نمی‌شود؟

حکم سعیدلو برای رضازاده

رئیس سازمان تربیت‌بدنی همانگونه که هفته قبل اعلام کرده بود، دیروز رسما حکم سرپرستی حسین رضازاده را برای فدراسیون وزنه‌برداری صادر کرد. در این حکم آمده است: «با توجه به سابقه پهلوانی، قهرمانی و درخشش کم‌نظیر جنابعالی در عرصه‌های جهانی و المپیک و تخصص و انگیزه بالایی که برای توسعه رشته پرطرفدار وزنه‌برداری دارید، به استناد اختیارات ذیل ماده 10 اساس‌نامه فدراسیون‌های ورزشی، جنابعالی را به عنوان سرپرست فدراسیون وزنه‌برداری منصوب می‌نمایم. لازم است با هماهنگی مرکز توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای ضمن انجام امور محوله، حداکثر ظرف مدت 6 ماه نسبت به فراهم کردن مقدمات و برگزاری انتخابات فدراسیون اقدام کنید.»

کد خبر 97811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز